Personal training, sporten en gezonde voeding is belangrijk voor je lichaam. Breng je gezondheid naar een nieuw hoogtepunt dit najaar. Wetenschap wijst uit dat structureel koud afdouchen voor veel mensen positieve effecten heeft op de gezondheid. Waarom? In deze blog wordt het uitgelegd door onze personal trainer.

Stress verlagen kan naast sporten ook met douchen

Koude prikkels stimuleren namelijk de afgifte van endorfine. Deze lichaamseigen stof komt bijvoorbeeld ook vrij tijdens je personal training middels het sporten. Endorfine zorgt ervoor dat je lekker in je vel zit en je goed voelt. Deze stof remt de afgifte van stresshormonen. Top spul, dat endorfine!

Personal training en alles wat met sporten te maken heeft kan positief bijdragen voor mensen met depressies of een burn-out. Koud douchen doet dat ook! Door een koude prikkel kan de verstoorde hormoonhuishouding welke samenhangt met depressies en burn-out worden doorbroken.

Protein shake 2.0 – niet alleen eiwitten na je personal training

Personal training en sporten houdt veel verband met spieren. Wist je dat kou de spieren doen aanspannen? Dit heeft vasoconstrictie tot gevolg. Dit betekent dat de bloedvaten vernauwen en het hart harder moet werken. Afvalstoffen worden sneller afgevoerd en zuurstof komt sneller & efficiënter bij de vermoede spieren na het sporten. Het gevolg; een sneller herstel! Neem dus niet alleen voldoende eiwitten, maar ook een koude douche na je personal training!

Ontstekingsremmend

Als personal trainer zien wij ook wel eens sporters met ontstekingen. Iedereen kent ontstekingen die pijnlijk, rood en gezwollen zijn. Hierbij helpt koelen uiteraard ook. Maar nog belangrijker zijn de ontstekingen die onder de oppervlakte liggen en je niet direct ziet. Dit zijn laaggradige ontstekingen. Deze ontstekingen hebben een grote rol bij het ontstaan van verschillende welvaartsziekten. Onze personal trainer heeft hem als derde in dit blog opgeschreven, maar is wellicht de meest belangrijke reden. Een koude douche maakt interleukine vrij in het lichaam, dat een natuurlijke ontstekingsremmer is en deze ontstekingen aanpakt. Heb je meer vragen over verschillende soorten ontstekingen? Vraag het onze personal trainer!

Vet verbranden, dit doe je niet alleen door personal training

Tijdens personal training wordt er veel gefocust op vet en vetverbranding. Vet in het lichaam kan bestaan uit zowel bruin als wit vetweefsel. Wit vetweefsel wordt ook wel aangeduid als visceraal vet, ofwel; vet dat rondom organen zit. Personal trainers geven al jaren aan dat visceraal vet bij een te hoge waarde serieuze gezondheidsrisico’s vormen. Wit vetweefsel kan gezien worden als ‘energie-container’ en kan het opgeslagen energie niet zelfstanding omzetten ter verbranding. Bruin vetweefsel daarentegen heeft vele positieve eigenschappen, waaronder het reguleren van lichaamswarmte met energie vanuit ons voedsel. Onze personal trainer kan hier meer over vertellen. Bruin vetweefsel heeft eveneens de eigenschap om het ongezonde witte vetweefsel te doen verbranden, zodat er energie vrijkomt en wij daarmee kunnen bewegen. Uit recent onderzoek blijkt dat dagelijkse blootstelling aan koude elementen van bijvoorbeeld de douche bijdraagt aan het aanmaken van bruin vetweefsel, controle op het verminderen van wit vetweefsel neemt hiermee toe. Goed voor de lijn dus, zo’n koude douche!

Conclusie van onze personal trainers

Koud douchen biedt voor veel mensen gezondheidsvoordelen, maar wij zijn niet van mening dat dit een heilige methodiek is tot een gezond leven. Hierbij hoort ook gezonde voeding en (personal) training. Koud douchen kan wel bijdragen aan een verbeterde gezondheid mits dit dagelijks wordt gedaan. Ons advies luidt dan ook, start met 20-30 seconden koud afdouchen en bouw dit langzaam op naar +/- 2 minuten. Controleer je ademhaling tijdens het koud douchen en doe dit alleen indien je geen hartklachten of hoge bloeddruk hebt. Meer informatie? Vraag een personal trainer van The Barn!